Namn... Intressant!

Nu har jag läst en artikel från det tjocka textkommunikations häftet som vi fick idag. Det var faktiskt väldigt intressant för det handlade om namn och hur en identitet skapas från namnet. Jag, Pauline, Hann och Bella satt idag och disskuterade olika namn och vad vi tyckte om dom och vad som var fint och vad som var fult. Sen så läste vi även i artikeln att det var några som hade gjort en lek som gick ut på att man skulle byta namn för en dag. Så man skulle heta sitt andranamn och sin mammas flicknamn ( alltså din mammas efternamn innan hon blev gift ) Då skulle jag heta Johanna Sjöstrand. Det gillade jag faktiskt :) Mitt riktiga namn är så jätte svenskt som det bara kan bli och det gillar jag inte. Caroline Karlsson...Och så låter det lite groteskt också...Men jag gillar det ändå på nått sätt för det flyter på så bra.
Men i alla fall så är jag väldigt intresserad av namn och jag har även väldigt lätt att lära mig namn så jag tänkte ta reda på lite fakta om mitt namn som kan va kul att veta.
¤Jag fick reda på att Caroline är en femenim förkortning av det maskulina namnet Carlos.
¤Caroline betyder "fri kvinna"
¤Det finns 152 stycken i Lerum som heter Caroline
¤Det finns ca 30602  personer i Sverige som heter Caroline

Intressant!


Kommentarer
Postat av: Erika

vilken fin header! caroline är ett fint namn! :)

2008-11-05 @ 08:45:33
URL: http://tjabs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0