Alkemisten av Paulo Coelho

Jag älskar att ha läsprojekt i skolan. Idag fick vi välja mellan 4 böcker som vi får läsa nu och ett tag framåt..
Jag valde Alkemisten av Paulo Coelho för att dem fick många fina lovord. Vi fick börja läsa på lektionen och jag var fast redan i prologen. Fast då handlade det om den saga av Oscar Wilde som härstammar från den grekiska mytologin.
Jag kan försöka sammarfatta det som Alkemisten hade läst.

" Alkemisten kände igen från den grekiska mytologin att Narkissos var en kille som gick och speglade sig i en damm hela tiden för han var så kär i och upptagen av sin egna spegelbild. På grund av hans självupptangenhet trillar han i dammen och drunknar. På platsen växer då en blomma som sen blev döpt till "narciss".
Oscar Wildes historia fortsätter med att bergnymferna kommer fram till dammen som grät och frågade varför dammen grät. Dammen berättade att han grät över Narkissos. Bergnymferna sa då att dem förstod att han varför han grät och att dem länge försökte få se Narkissos på nära håll (pga hans skönhet) men det var bara dammen som fått göra det.
Dammen- Var Narkissos vacker?
Bergnymferna förklarade då förvånat att ingen kunde ju veta det bättre än dammen eftersom det var dammen, Narkissos stod lutad över hela tiden.
Dammen berättar då att han grät över Narkissos eftersom varje gång han stod lutad över dammen, såg dammen sin egna skönhet reflekteras i djupet av Narkissos ögon."


Bara det fick mig fast i historien och jag bara läste och läste. Ser nu fram emot att få läsa den mer sen ikväll.

Kommentarer
Postat av: sofia

åh de va så jäkla fint

2009-04-17 @ 00:08:41
URL: http://escalators.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0