FN, FN och FN

Och nu ska jag sätta i gång ordentligt och blogga. Det verkar som jag tappar det hela tiden. Men andledningen till detta nu är FN ROLLSPELET! Jag är både ledsen och glad att det är över. Jag är ledsen över att det roliga är slut oc att det nu är tillbaka till vanliga lektioner. Och jag är glad att slippa stressen. Men jag skulle verkligen vilja göra det igen.
Så, att stå för Saudiarabiens åsikter har vart mycket lärorikt. Jag kan nästan inte se någon liket mellan Saudi. och Sverige...Så det var kul att försvara nått man inte tror eller tycker.
+ & - om saudiarabien

+Dem har gratis sjukvård och några av de mordernaste sjukhusen i världen
- Dem ger det bara gratis till deras befolkning, alltså inte till gästarabetare m.m.

+ Dem har gratis skolgång upp till gymnasiet, och över 50 % av dem som går på högskola är kvinnor
- Fortfarande uppdelat flick-pojk skola.

+ Dem har en kung som är villig att utveckla landet, därmed ge kvinnor rösträtt
- Han bestämmer allt och ses därför som en diktatur även om dem har val för parlamentet

+ Kvinnors rättigheter förbättras hela tiden och dem får mer inflytande från västvärlden
- Kvinnor kommer nog fortfarande inom de närmaste 100 åren bära slöja

+ Dem är hängivna (till sin tro)
- Därmed, dödar homosexuella, stenar folk, dödar människor om man konventerar ut från Islam....

+ Dem är rika pga av sin olja. Dem har gjort mycket bra med pengarna från den, som att sjänka 1 milljard dollar till palestina
- Kungadömmet tar mycket själva så en del av befolkningen är fattiga.


Men jag har haft så kul dessa 3 dagar i aulan :D
Sen i fredags firade vi hos sofia med tacopaj, kladdkaka och en massa prat. Mys på det<3

Nu i helgen har jag bara slappat...Skönt!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0